FIBER Zoekt: Hoofd Marketing & Communicatie
Stichting FIBER zoekt een Hoofd Marketing & Communicatie voor gemiddeld 24 uur p. Week (0.6 FTE | voorkeur voor Nederlands-sprekend) | Vacature voor een betaalde functie op basis van een ZZP overeenkomst | Start: Maart 2024 | | Gesprekken vinden plaats tussen 4 en 8 maart.
FIBER is een culturele organisatie die opereert op het snijvlak van digitale kunstvormen, audiovisuele performances, elektronische muziek en artistiek onderzoek. Het jaarlijkse FIBER Festival is het meerdaagse evenement dat in Amsterdam op verschillende unieke locaties plaatsvindt. Van artistieke voorlopers als Garage Noord en Door Open Space, theaters als de Brakke Grond tot aan internationale instituten zoals het Muziekgebouw en Concertgebouw. Naast de festival edities werkt de stichting aan een lab- en event programma, dat functioneert als een presentatie- en onderzoeksplatform voor makers in de digitale cultuur. Hiermee ontsluit en katalyseert FIBER het werk van een nieuwe generatie makers, die de werking en impact van digitale technologieën op cultuur, creatieve industrie en leefomgeving zichtbaar en tastbaar maken.
FIBER is vanaf heden op zoek naar:
Hoofd Marketing & Communicatie
Freelance aanstelling
Stichting FIBER zoekt een inspirerend en strategisch opererende Hoofd Marketing & Communicatie, waarmee de organisatie een volgende stap kan zetten. Hierbij ligt de eerste prioriteit op het aankomende FIBER Festival eind mei. Ben jij iemand die inhoudelijk programma’s en kennis op het gebied van digitale cultuur, media- en audiovisuele kunsten, hedendaagse experimentele clubcultuur inspirerend kan ontsluiten naar de juiste doelgroepen? Ben je begaan met artistiek onderzoek in relatie tot actuele technologische, ecologische en maatschappelijke thema’s? Dan willen we je graag leren kennen! In deze functie zal je met ons team werken aan de ontwikkeling, uitvoer en promotie van FIBER’s jaarprogramma. Dit bestaat uit een serie activiteiten, waarvan de grootste onze lab- en festival-activiteiten zijn.
Wij zoeken iemand die:
- Ervaring heeft in een soortgelijke functie en het aansturen van een team;
- Inhoudelijk en inspirerend kan schrijven (Nederlands en Engels) met een goede taalbeheersing in woord en geschrift;
- Aan de slag wil met het verder professionaliseren van de marketing & communicatie strategie en het bereiken van (nieuwe) doelgroepen;
- Proactief wil meewerken aan de vergroting diversiteit & inclusie in de communicatie en presentatie van de organisatie;
- Een actief netwerk heeft en FIBER zowel nationaal als internationaal zichtbaar kan maken binnen kunst & cultuur, elektronische muziek en festival-gerelateerde media;
- Een talent is wat betreft planning en het managen van verschillende communicatie uitingen die gekoppeld zijn aan een gelaagd jaarprogramma en uiteenlopende doelgroepen (festival, labs, partner events);
- Een professioneel én een algemeen geïnteresseerd publiek kan aanspreken;
- Een hands-on mentaliteit heeft en zelfstandig kan werken aan persberichten, nieuwsbrieven en social media;
- Technisch inzicht in de werking van (social media) advertenties, promoties en begroting;
- Interesse heeft in de mogelijkheden nieuwe web-services en communicatiemiddelen (bijv. Discord) en de stap wil maken richting een mediarijke promotie;
- Zelfstandig marketing campagnes en ontwerpprocessen kan begroten en managen;
- Een visie heeft op de groei en het onderhouden van een community;
- Die mee kan groeien in het aantal dagen extra werken, wanneer de festivalperiode aanbreekt (april – mei 2024).
Wij bieden:
- De kans om de marketing & communicatie strategie van een groeiende culturele organisatie met een nationaal en internationaal netwerk vorm te geven. Onze eerste focus is het komende festival, maar hierna willen we graag naar de toekomst kijken samen. Het werken binnen een enthousiaste, wendbare en inhoudelijk gedreven organisatie, met een eigen handschrift.
- Een zzp-vergoeding met een gemiddelde basis van 0.6 FTE via de Fair Practice Code. FIBER werkt met de Richtlijn functie- en loongebouw presentatie-instellingen voor beeldende kunst (De Zaak.nu). De vergoeding zal liggen tussen de € 2850 – € 3700 (op basis van een fulltime aanstelling. Deze zal worden berekend naar een ZZP aanstelling), en zal bepaald worden op basis van kennis, ervaring en de invulling van de functie. Dit zal besproken worden als onderdeel van het sollicitatieproces.
- Een projectcontract op freelance basis tot en met juni 2024, en mogelijk ook een jaarcontract met het voornemen met elkaar verder te bouwen.
Diversiteit & Inclusie
FIBER wil een zo divers mogelijke groep professionals een kans geven om deel uit te maken van de cultuursector en creatieve industrie. Daarom zijn wij actief op zoek naar, en blij met, sollicitanten die de meerstemmigheid van de organisatie vergroten. Mensen met onconventionele carrièrepaden willen we aansporen te solliciteren. Mocht deze vacature je erg aanspreken, maar twijfel je of de gevraagde ervaring of kennis past, neem dan contact met ons op om te overleggen. We kijken graag samen of er toch een match kan zijn.
Wij werken aan een diverse samenstelling van team en activiteiten. Bij gelijke geschiktheid geven wij de voorkeur aan iemand die de meerstemmigheid binnen onze organisatie vergroot.
Heb je interesse? Neem contact op!
Meld je voor 3 maart aan via ons vacatureplatform en deel je cv en geschreven motivatie. Fijn als je helder aangeeft wat jij wil én kan toevoegen aan onze organisatie. Aan de hand van de reacties wordt een selectie gemaakt van kandidaten die worden uitgenodigd voor een eerste gesprek. Mocht je vragen hebben, neem contact op met algemeen directeur Jarl Schulp (he/him | 0641235624 | jarl@fiber-space.nl) o.v.v “Vacature Hoofd Marketing & Communicatie”. Meer informatie over de organisatie: www.fiber-space.nl + www.fiberfestival.nl